Adresaci szkolenia
Dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli, specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, pracownicy JST nadzorujący szkoły i przedszkola, księgowi rozliczający środki przekazane na organizację kształcenia specjalnego, wszyscy zainteresowani.
Cele szkolenia:
1. Przekazanie uporządkowanej wiedzy o rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole/przedszkolu.
2. Doskonalenie umiejętności elastycznego organizowania wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Kształtowanie postaw gotowości do pełnego wdrożenia zasad edukacji włączającej.
PLAN SZKOLENIA
I sesja – Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty.
1. Cztery etapy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zadaniem każdej szkoły/przedszkola.
2. Racjonalna organizacja zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Formy indywidualizacji kształcenia:
a). nauczanie indywidualne;
b). zindywidualizowana ścieżka kształcenia – przykłady racjonalnych rozwiązań organizacyjnych;
c). indywidualny program i toku nauki – przykładowe rozwiązania.
4. Bezwzględny obowiązek dostosowanie programów nauczania i wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb uczniów – przykładowe rozwiązania.
5. Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. Kadrowe aspekty zatrudniania pedagoga, psychologa, logopedy i specjalistów – wzór zapisów w statucie.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna zadaniem statutowym szkoły/przedszkola – wzór zapisów w statucie.
II sesja – Organizacja kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej?
1. Możliwości elastycznej organizacji kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej:
a). rola wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i indywidualnych programów edukacyjno-terapeutyczny;
b). racjonalna organizacja zajęć rewalidacyjnych;
c). racjonalna organizacja zajęć prowadzonych indywidualnie i w zespołach;
d). przedłużenie nauki i/lub zwolnienie z wybranych zajęć.
2. Kadrowe aspekty zatrudnienia pedagoga specjalnego i specjalisty zatrudnionego w celu organizacji kształcenia specjalnego – wzór zapisów w statucie szkoły.
3. Dokumentacja organizacji kształcenia specjalnego.
4. Kształcenie specjalne zadaniem statutowym każdej szkoły/przedszkola – wzór zapisów w statucie.
III sesja – Systemowa organizacja wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1. Istota wsparcia ucznia w rozwoju w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
2. Organizacja opieki nad uczniem przewlekle chorym i/lub z niepełnosprawnością w szkole/ przedszkolu.
3. Model finansowania działań wspierających ucznia, co powinien wiedzieć dyrektor, pracownik samorządowy i księgowy?
4. Zasada celowości wydatkowania środków przekazanych na organizację kształcenia specjalnegow przedszkolach/szkołach prowadzonych przez JST. Praktyczne wykonanie art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w JST- praktyczne rozwiązania.
5. Zasada celowości wydatkowania środków przekazanych na organizacje kształcenia specjalnego w formie dotacji podmiotowej do publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli prowadzonych przez podmioty inne niż JST- praktyczne rozwiązania.
Metoda i forma prowadzenia zajęć:
- Seminarium z elementami wykładu.
- Kazuistyka problemów rozstrzyganych przez sądy i zgłoszonych przez uczestników szkolenia.
Informacje organizacyjne
- Termin: 21 stycznia 2020 roku (wtorek)
- Koszt: 310 zł/os*
- Czas: 9.00 -14.30
- Lokalizacja: Centrum „Arka”, ul. Kalles-Krauza 19, Radom (wjazd od ul. Niedziałkowskiego)
* Cena obejmuje uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe (w formie drukowanej i elektronicznej, przesłane na wskazany e-mail), poczęstunek w przerwach (kawa, herbata, ciastka), lunch oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia.
* koszt szkolenia dla każdej kolejnej osoby zgłoszonej przez tę samą placówkę to 280 zł.
Zgłoszenia udziału w spotkaniu można dokonać: wysyłając wypełniony formularz rejestracyjny na adres: konferencja@edukacja.radom.pl.
Zgłoszenia przyjmujemy do piątku 17 stycznia 2020 roku.Z przyjemnością odpowiemy na Państwa pytania i rozwiejemy ewentualne wątpliwości.
Na Państwa telefony czekamy pod jednym z numerów telefonów (48) 363 01 02, 600 409 950.