Tło Hero

INNOWACYJNY I TWÓRCZY NAUCZYCIEL POLONIJNY – podsumowanie


INNOWACYJNY I TWÓRCZY NAUCZYCIEL POLONIJNY

Podsumowanie
W dniach 15-17 listopada 2024 roku Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukacja” w ramach Projektu INNOWACYJNY I TWÓRCZY NAUCZYCIEL POLONIJNY zorganizowało w Radomiu warsztaty skierowane do nauczycieli z Ukrainy i Litwy


Jednym z głównych celów warsztatów było promowanie otwartości na zmiany zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się świecie edukacji. Uczestnicy mieli okazję poznać innowacyjne narzędzia i rozwiązania, które mogą unowocześniać proces nauczania, wzbogacać warsztat dydaktyczny oraz efektywnie wspierać uczniów w ich rozwoju językowym, kulturowym i społecznym.

Podczas warsztatów szczególny nacisk położono na wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak narzędzia sztucznej inteligencji, które mogą uczynić naukę bardziej angażującą i interaktywną. Nauczyciele doskonalili swoje umiejętności w tworzeniu interaktywnych materiałów dydaktycznych, takich jak prezentacje multimedialne, karty pracy, quizy czy filmy edukacyjne. Dzięki temu mogli w praktyce odkrywać potencjał nowoczesnych technologii w przygotowywaniu kreatywnych pomocy dydaktycznych, które uczniowie mogą wykorzystać na zajęciach.

Spotkania były także doskonałą okazją do wymiany doświadczeń między nauczycielami z różnych środowisk, co wzbogaciło ich spojrzenie na edukację w kontekście międzynarodowym. Poruszane tematy obejmowały nie tylko aspekty technologiczne, ale także metodyczne, takie jak wykorzystanie muzyki, legend i różnych elementów kultury w nauczaniu języka polskiego oraz historii.

Warsztaty te były nie tylko przestrzenią do zdobywania wiedzy, ale także miejscem inspiracji i wzajemnego wsparcia. Promowały ideę edukacji jako dynamicznego procesu, który dzięki wdrażaniu innowacji i otwartości na nowe technologie może sprostać wyzwaniom współczesności i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów.


Więcej szczegółowych informacji o wybranych warsztatach:
Cyfrowy niezbędnik nauczycielaArtur Rudnicki

W pracowni komputerowej odbyły się interaktywne warsztaty dla nauczycieli, których celem było między innymi zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji. Dzięki obecności trenera, który wyczerpująco odpowiadał na każde pytanie, atmosfera warsztatów sprzyjała nauce i rozwijaniu kompetencji cyfrowych.

Warsztaty rozpoczęły się od omówienia podstaw AI i wyjaśnienia, czym jest ChatGPT, a także jakie możliwości stwarza jego zastosowanie w edukacji. Szczególną uwagę poświęcono narzędziom Microsoft z wbudowaną sztuczną inteligencją, takim jak wyszukiwarka Bing, przeglądarka Edge oraz system operacyjny Windows, które mogą usprawnić codzienną pracę nauczyciela, m.in. poprzez automatyzację zadań i optymalizację komunikacji.

Uczestnicy poznali także Microsoft Copilot – cyfrowego asystenta, który wspiera nauczycieli w tworzeniu dokumentów, analizowaniu danych oraz planowaniu działań edukacyjnych. Dodatkowo omówiono także inne ogólnodostępne narzędzia AI, które mogą być wykorzystane do tworzenia materiałów wideo, grafiki czy dźwięku, co pozwala wzbogacić warsztat dydaktyczny nauczyciela o nowe, interaktywne formy przekazu.

Część praktyczna warsztatów była szczególnie cenna dla uczestników – ćwiczono tworzenie interaktywnych programów nauczania, projektowanie materiałów dydaktycznych oraz wykorzystanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Poruszono również jedną z ważniejszych kwestii – temat bezpieczeństwa w sieci – pokazując, jak chronić się przed cyberatakami, zabezpieczać komputer oraz dbać o prywatność w cyfrowym świecie.

Warsztaty zakończyły się sesją pytań i odpowiedzi, podczas której trener miał okazję rozwiać wszelkie wątpliwości i pogłębić zdobytą wiedzę. Spotkanie nie tylko wyposażyło uczestników w praktyczne umiejętności, ale także pokazało, jak wykorzystanie AI może zaoszczędzić czas, poprawić komfort pracy i motywować uczniów do nauki. Było to inspirujące wydarzenie, które pokazało, że nowoczesne technologie mogą być cennym wsparciem w codziennej pracy nauczyciela.

Kreatywne wykorzystanie Canvy w codziennej pracy nauczyciela Dorota Ługowska

Warsztaty dla nauczycieli, które odbyły się w pełni interaktywnym formacie, miały na celu praktyczne doskonalenie umiejętności pracy z narzędziem Canva. Każdy uczestnik, pracując na swoim komputerze, miał okazję samodzielnie tworzyć kreatywne pomoce dydaktyczne oraz inne materiały przydatne w codziennej pracy nauczyciela. Warsztaty skupiały się na praktyce – uczestnicy nie słuchali teoretycznych wykładów, lecz od razu przechodzili do działania, doskonaląc swoje umiejętności pod okiem trenera.

W trakcie zajęć nauczyciele tworzyli różnorodne materiały edukacyjne, takie jak prezentacje multimedialne, karty pracy, ćwiczenia, quizy, plakaty tematyczne, a nawet dekoracje do klasy. Canva pozwoliła także na opracowywanie dyplomów, podziękowań, wyróżnień oraz innych elementów potrzebnych do nagradzania i motywowania uczniów. Uczestnicy uczyli się również, jak przygotowywać krótkie filmy edukacyjne – od relacji z wycieczek i uroczystości po materiały wspierające proces nauczania.

Warsztaty nie tylko wprowadziły uczestników w świat nowoczesnych narzędzi graficznych, ale przede wszystkim dostarczyły im praktycznych umiejętności, które mogą być natychmiast zastosowane w ich pracy. Każdy nauczyciel mógł dostosować tempo nauki do swoich potrzeb, jednocześnie rozwijając kreatywność i zdobywając narzędzia do wzbogacania procesu dydaktycznego. Warsztaty były inspirującym doświadczeniem, które pokazało, jak łatwo można wprowadzić nowe technologie do pracy z uczniami i rodzicami.

Innowacyjny i twórczy nauczyciel polonijny: siła spokoju w codziennej pracy – psycholog, psychoterapeuta

Warsztaty poświęcone były zagadnieniu zarządzania stresem i energią w pracy nauczyciela, który każdego dnia mierzy się z wieloma wyzwaniami. Spotkanie miało na celu ukazanie, jak istotne jest rozumienie mechanizmów działania stresu oraz wdrażanie różnych sposobów radzenia sobie z jego skutkami.

Uczestnicy dowiedzieli się, jak zarządzanie energią życiową i codzienną regeneracją może wpływać na ich efektywność, samopoczucie i zdrowie. Warsztaty podkreślały znaczenie budowania odporności psychicznej oraz umiejętności korzystania z własnych zasobów, co pozwala nauczycielom skuteczniej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Omówiono również trzy kluczowe filary wsparcia – w sobie, w relacjach z innymi oraz w sferze duchowej, które pomagają znaleźć równowagę i rozwijać kreatywne podejście do pracy.

Podczas warsztatów uczestnicy poznali proste i przede wszystkim skuteczne techniki radzenia sobie z napięciem, które mogą być wykorzystywane zarówno w pracy z uczniami, jak i w życiu prywatnym. Dzięki temu mogli dostrzec, jak skuteczne zarządzanie stresem staje się fundamentem twórczego działania w szkole polonijnej oraz wsparciem dla budowania pozytywnej atmosfery w edukacji.

Spotkanie nie tylko dostarczyło wiedzy, ale również inspirowało do rozwijania kompetencji, które pozwalają nauczycielom łączyć innowacyjność z troską o siebie i swoich uczniów.

Twórczy Polonijny Nauczyciel: Inspiracje i Narzędzia do Nauczania Języka i Historii – Katarzyna Łabonarska – glottodydaktyk

Warsztaty dla nauczycieli szkół polonijnych z Litwy i Ukrainy, poświęcone kreatywnemu podejściu do nauczania języka polskiego i historii, były okazją do wymiany doświadczeń i praktycznego poznania twórczych metod nauczania. Spotkanie miało na celu wyposażenie uczestników w narzędzia i pomysły, które pomogą uczniom za granicą lepiej zrozumieć i docenić polski język, kulturę oraz historię.

Podczas warsztatów zaprezentowane zostały zróżnicowane materiały dydaktyczne, takie jak podręczniki i tablice gramatyczne, które wspierają proces nauczania języka polskiego. Szczególną uwagę zwrócono na wykorzystanie piosenek w nauczaniu gramatyki – nie tylko jako sposobu na utrwalenie zasad językowych, ale także jako punkt wyjścia do rozmów na różne tematy kulturowe i społeczne. Poruszono również temat legend jako narzędzia edukacyjnego, które może być łączone z metodą projektową. Istotną częścią warsztatów była rozmowa o kalendarzu polskich świąt i możliwości włączania ich do programu nauczania. Dyskutowano o tematycznych zajęciach związanych z Andrzejkami, Bożym Narodzeniem (np. tradycje świąteczne i wystawianie Jasełek), Karnawałem, Wielkanocą czy Konstytucją 3 Maja. Te wydarzenia stanowiły okazję do omawiania wybitnych postaci historycznych i kulturowych, takich jak Tadeusz Kościuszko czy Mikołaj Kopernik, a także wybitnych Polek, które wpłynęły na historię i kulturę.

Podjęto również temat systemu edukacyjnego, praw przysługujących obcokrajowcom, Polakom wracającym z emigracji oraz uchodźcom.

Uczestniczki warsztatów miały także okazję podzielić się swoimi doświadczeniami z pracy zarówno w szkołach polonijnych, jak i w Polsce. W trakcie spotkania polecano polskie filmy i seriale, które mogą służyć jako wartościowe materiały pomocnicze w nauce języka i poznawaniu polskiej kultury.

Warsztaty były praktyczne i interaktywne, dostarczając nauczycielom wielu pomysłów i gotowych rozwiązań do pracy z uczniami polonijnymi. Były także doskonałą platformą do wymiany doświadczeń i wspólnego poszukiwania nowych, innowacyjnych metod wspierania młodych ludzi w ich językowej i kulturowej edukacji.

Projekt skierowany jest do dla nauczycieli polskich szkół na Litwie, Ukrainie i w Argentynie, ma na celu rozwój kompetencji proinnowacyjnych.
Projekt dofinansowano przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.